RezervesDALAS24.lv

Dzīvesstils / Mūzika

Ar komponista Pētera Vaska skaņdarbu atklās Rīgas festivālu

Ar komponista Pētera Vaska skaņdarbu atklās Rīgas festivālu
Foto: Publicitātes foto.
KRUSTTEVS.COM · 24.05.2012. 09:00

Rīgas festivāla 2012” atklāšanas koncertā skanēs divu mūsdienu gara milžu – latvieša Pētera Vaska (1946) un igauņa Arvo Perta (1935) – kompozīcijas ar nosaukumu Credo (“Ticu”). Vasks un Perts ir draugi dzīvē un domubiedri daiļradē – viņus vieno līdzīgs pasaules uzskats, kā arī vēlme ar mūziku stāstīt par mūsdienu pasaules dramatiskajām nepilnībām un vienlaikus stiprināt klausītāja ticību garīgo vērtību triumfam pār ikdienišķo un materiālo.

 

No 2. līdz 21. jūnijam notiek jau otrais Rīgas festivāls, kurš saviem apmeklētājiem piedāvās 20 koncertus, starp kuriem 13 notiks Rīgā, bet septiņi – Rīgas apkārtnē.

 

Pēteris Vasks par savu skaņdarbu: "Credo orķestrim sacerēts 2009. gada pavasarī. Pēdējās korektūras partitūrā pierakstīju Ziemassvētku laikā. Viendaļīgo kompozīciju ievada nesteidzīgs augšupejošs klarnetes dziedājums. Vienkāršs kvintas apjoma motīvs veido pirmo epizodi. Credo centrālo epizodi veidoju no diviem posmiem. Pirmais posms - dziļā ticībā centrēta lūgšana, kluss, nesteidzīgs orķestra dziedājums attīstoties iegūst spēku un pārliecību.

 

Tempa paātrinājums ievada kulminācijas posmu - skanējums pakāpeniski, bet neapturami pieņemas spēkā. Himnisks mīlestības visuvarošā spēka slavinājums vainago skaņdarbu. Pamazām ejot uz klusumu, Credo izskan iekšējas gaismas pilnā dziedājumā. Es ticu, ka jebkurš sirds asinīs dzimis skaņdarbs spēj pasaulē kaut nedaudz vairāk gaismas iedegt. Es ticu garīgās vertikāles esamībai un par to vēstīšu ik skaņdarbā līdz pēdējam elpas vilcienam."

 

Arvo Perta Credo komponēts klavierēm, korim un orķestrim 1968. gadā - laikā, kad komponists vēl dzīvoja dzimtajā Igaunijā. Credo noslēdz t. s. kolāžas periodu Perta daiļradē, pēc šī skaņdarba viņš pievēršas renesanses polifonijas izpētei un septiņus gadus neraksta gandrīz neko, izņemot Trešo simfoniju, kurā jaušamas senatnes meistaru mūzikas atbalsis.

 

Lieldarbā Credo kolāžas princips attiecas uz Johana Sebastiāna Baha Do mažora prelūdijas izmantojumā. Opusa atskaņojums toreizējā Igaunijas PSR tika aizliegts komponista pārliecīgā brīvdomīguma un nepakļāvības dēļ. Kā raksta amerikāņu mūzikas žurnālists Alekss Ross, "Perta mūzikā ikona ir visa centrs. Reliģiskām tēmām jaunais igauņu komponists pievērsās 60. gadu beigās, mezdams atklātu izaicinājumu Padomju Savienības oficiālajam ateismam. Viņa 1968. gada kantātē Credo vārdi Credo in Jesum Christum izskan Baha Do mažora prelūdijas melodijā un tiek iemudžināti aleatoriskā haosā."

 

Valsts akadēmiskais koris "Latvija", Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris un diriģents Tenu Kaljuste kopā muzicēs pirmoreiz. Koris "Latvija" ir pastāvīgs un pieredzējis Arvo Perta darbu interprets, ko pats komponists labprāt aicina uz dažādiem pasaules festivāliem un vērtē ļoti augstu. Tenu Kaljuste ir Arvo Perta mūzikas pastāvīgs pavadonis - daudzu meistara opusu pasaules pirmatskaņotājs.